De oude ict’er, zoals we ons van de middelbare school herinneren, die uitgezakte man in die Mart Smeets-trui die je in de kelder moest bezoeken als er iets moest gebeuren, die bestaat niet meer. De hedendaagse digitale professional is een communicatieve vrouw of man die genoeg van de techniek snapt om ook aan de businesskant mee te praten over de impact van een it-oplossing. Daarvoor hoef je geen afgeronde studie te hebben. Wel een intrinsieke motivatie om oplossingsgericht mee te denken en daarvoor verantwoordelijkheid te durven nemen. We spraken met Anna Noorda, General Manager Goodzo en lid algemeen bestuur NLdigital.
Goodzo, een it-consultancybedrijf met honderdtwintig medewerkers van gemiddeld 28 jaar, bestaat uit zulke nieuwe digitale professionals naast ervaren it-consultants. Hun consultants komen in dienst, krijgen een vijfjarige opleiding en gaan daarnaast direct minimaal 32 uur per week aan de slag bij klanten of bij de eigen serviceorganisatie. Anna Noorda is zelf een voorbeeld van een zij-instromer met een bachelor Engelse taal & literatuur en een diploma journalistiek op zak. Ook zij had meer met de praktijk dan met de theorie. Ze is ervan overtuigd dat wie je bent, wat je drijft, die intrinsieke motivatie, de sleutel is tot je loopbaan. ‘De rest kun je leren’, zegt ze.
College op kantoor
In 2024 meldden zich 5.000 geïnteresseerden, waarvan er 2.000 aan de core-doelgroep voldoen. Na een selectie, die bestaat uit een assessment en persoonlijke gesprekken, komen er gemiddeld drie per maand in dienst. ‘We willen zien wat iemand in huis heeft, diens nieuwsgierigheid, servicegerichtheid, communicatievaardigheden en de wil om verantwoordelijkheid te nemen. Ook het opleidingsniveau is van belang. We zoeken mensen met minimaal een havo of vwo. Leren en werken combineren is niet makkelijk. Daar heb je een bepaald niveau voor nodig.’ Het programma begint met een vorm van traineeship, waarin je onder hoge druk kennis verwerft. Waar andere organisaties het laten bij “we zorgen dat je een paar certificaten behaalt en dan kun je aan het werk”, gaan wij verder. Een traineeship alleen is niet genoeg. Onze werknemers krijgen na de eerste twee jaar nog drie jaar een vervolgopleiding in twee fasen. Elke vrijdag op kantoor college, samenwerken in projectgroepen, zodat de theoretische kennis direct bij de klant kan worden toegepast. Voor de certificering werken we onder andere samen met Mendix en Microsoft en voor de colleges vragen we bollebozen uit het vak. We geloven ook in kennis delen. Werknemers die al verder in het leerproces zitten, geven les aan hun collega’s uit voorgaande jaargangen. Ons motto: Morgen kun je meer dan vandaag.’
Als je deze doelgroep wilt aannemen, dan vindt Anna Noorda dat ze een verantwoordelijkheid heeft om die voor een langere periode te binden en te boeien. ‘Ze te helpen met het ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en ze te helpen realiseren dat ze goed kunnen worden in deze job. En daar hebben wij ons werk van gemaakt.’
Kijk wie er voor je zit
Gemiddeld komen elke maand drie nieuwe werknemers bij Goodzo in dienst, stuk voor stuk nieuwe parels aan de glanzende ketting van een contingent potentiële digitale professionals. Jonge mensen met de meest gedifferentieerde achtergrond, waarvan sommige klanten zich afvragen wat ze er mee moeten. Anna Noorda: ‘Een jongeman die jarenlang Chinook helikopters heeft gerepareerd, die hbo heeft gedaan en de it in wil. Een ander die cultureel erfgoed studeerde, en na die studie bij ons aanklopt. Daar kijken wij doorheen, dat lukt lang niet iedereen. En dat willen we doorbreken.’ Zij wil die zij-instromer in de etalage zetten. ‘Ik vind het ongelooflijk dat we in Nederland nog steeds naar dat stomme papiertje, dat diploma blijven kijken. We hebben een jonge vent in dienst. Hij studeerde geneeskunde, werkt al vijf jaar bij ons, rondde de opleiding bij ons af en is geweldig goed in zijn werk. Hij zou zo it-architect kunnen zijn. Maar als we zijn profiel met klanten bespreken, is vaak de reactie: “Wat hebben wij daaraan. Hij heeft medicijnen gestudeerd.” Ik dacht echt: hou op, schei uit. Zijn we nog steeds zo bekrompen dat we alleen maar zoeken naar afgestreepte vinkjes op iemands cv! Zo gooien we de deksel op de neus van talent. Zij gaan twijfelen of er nog ergens plek voor hen is. Er zijn zoveel mensen die ergens goed in zijn. En dan maakt het niet uit of je mbo-, hbo- of wo-geschoold bent. Er zit altijd iets onder de ijsberg dat je aan de oppervlakte niet ziet. Ik zie dat elke dag. Een paar weken geleden presenteerden drie collega’s een AI-tool die ze hadden gebouwd. In hun vrije tijd. Naast hun werk bij de klant. Naast hun opleiding. Gemiddelde leeftijd: 29 jaar. En wat was hun achtergrond? Een master in geschiedenis, opleiding werktuigbouwkunde niet afgemaakt en een studie communicatie en multimedia-design. Ze staan te glunderen van trots. Wij willen dat deze mensen vijf jaar bij ons blijven, doorgroeien binnen onze groep Alistar of de rest van de BV Nederland ontdekken in hun nieuwe rollen. Dan gaan ze aan de slag bij de Rabobank, bij Defensie. Daar kan ik alleen maar heel trots op zijn.’
Uit de bubbel
Goodzo is geen liefdadigheidsinstelling. Het is een bedrijf waar geld wordt verdiend. ‘Ook daarom gaan onze nieuwe werknemers direct aan het werk. Dat is een uitgangspunt van onze business case. Het loont om te investeren in iemands ontwikkeling. Ik begrijp dat organisaties daar tegenop zien. Dat is gewoon vervelend. Het kost tijd. Het kost energie. Het kost geld om studie in te kopen of begeleiding in te kopen. Maar uiteindelijk is het grote belang dat we op deze manier een club mensen in staat stellen kwalitatief aan het werk te gaan op plekken waar ze heel hard nodig zijn. Zeker als we onze doelstelling willen behalen: één miljoen ict’ers in 2030. Niet alleen in de ict-branche, maar in de zorg, de financiële dienstverlening, het onderwijs of het publieke domein.’ Anna Noorda roept it-leveranciers en ict-partners op om uit de bubbel te stappen. Om zich te verplaatsen in de werkgevers en wat die nodig hebben. En andersom spreekt ze werkgevers aan, in zorginstellingen, onderwijs, financiële en zakelijke dienstverlening en de overheid, om hetzelfde te doen. ‘Jullie zoeken mensen die direct aan de slag willen. Wij hebben mensen die misschien nog iets moeten leren, maar wel aan het werk kunnen. Hoe kunnen we dat bij elkaar brengen?’