Je kunt er niet omheen; de wereld digitaliseert en is continu aan verandering onderhevig. En het tempo ligt hoog! Om goed voorbereid te zijn op de toekomst, is het essentieel dat alle kinderen en jongeren in aanraking komen met technologie. Cruciaal hierbij is dat scholen, bedrijven en buitenschool leeromgevingen zich verenigen in een regionaal leerecosysteem. Het is niet voor niets dé basis van waaruit partners binnen Techkwadraat opereren. Een aanpak die nu ook over de grens in een pilot wordt opgericht!
De Europese Commissie heeft deze maand het STEM Education Strategic Plan gepresenteerd, als vervolg op de Union of Skills. Hiermee is de ambitie uitgesproken om meer jongeren – en met name meiden – te enthousiasmeren voor STEM-richtingen en carrières. Ze gaan onder meer een pilot oprichten met “STEM education centers”. Dit zijn leerecosystemen waarin jongeren techniek kunnen aanleren en ervaren. De leerecosystemen zullen gecreëerd worden door samenwerking te stimuleren tussen bedrijven, wetenschapsmusea, technische organisatie, bibliotheken, culturele verenigingen en diverse onderwijsinstellingen.
Binnen- en buitenschools
Goed plan! Kinderen en jongeren leren namelijk niet alleen in de klas. Slechts 16% van hun wakkere tijd brengen leerlingen door op school. Dit blijkt uit onderzoek dat de Vereniging Science Centra (VSC), Science Museum NEMO en Naturalis Biodiversity Center in 2019 deden in het kader van talent ontwikkelen in leerecosystemen. Er zijn talloze activiteiten waarmee zij hun talenten op het gebied van natuurwetenschappen en technologie verder kunnen ontwikkelen. En dat stopt zeker niet als kinderen en jongeren de school uitstappen. Uit het onderzoek kwamen acht succesfactoren voor goede samenwerking en acht adviezen voor talentontwikkeling op het gebied van natuurwetenschappen, techniek en technologie naar voren.
Samenwerking en juiste context
Daarnaast is leren geen lineair proces, maar een diverse en complexe opeenvolging van momenten en activiteiten. Daarom deed VSC tussen 2020 en 2023 in samenwerking met aantal partnerorganisaties ook onderzoek naar het ontwikkelen van leerecosystemen. Naast een samenwerkingsverband is een leerecosysteem volgens hen dan ook vooral een omgeving voor een kind waarin zij hun talenten verder kunnen ontwikkelen, vanuit eigen nieuwsgierigheid en interesses. Ze hebben hierbij tevens gereflecteerd op de succesfactoren en adviezen uit het eerdere onderzoek. Bekijk het rapport, met onder meer praktische handvaten en succesvolle activiteiten, hier.
Techkwadraat in de praktijk
Partners binnen Techkwadraat zijn al volop aan de slag in regionale leerecosystemen. Bijvoorbeeld:
- Binnen Kids4Twente werkt een groot Twents netwerk aan de talentontwikkeling van kinderen. Met een jaarlijks schoolontwikkelprogramma op het gebied van wetenschap en technologie prikkelen ze kinderen en dagen ze hen uit om zich voor te bereiden op hun eigen toekomst. Zo is recent, samen met de Land Bouwers en een aantal basisscholen, een onderwijsprogramma ontwikkeld over de thema’s water, bodem, voedselketen en de eigen rol van leerlingen in het duurzaam hiermee omgaan. De uitkomst: een gratis lesprogramma “Mijn leefomgeving en ik”, dat door leraren in het basisonderwijs gebruikt kan worden.
- Iedereen die een bijdrage wil leveren aan wetenschappelijk onderzoek en zo meer wil leren over zijn leefomgeving is bij CurioUs aan het juiste adres. Het doel is om iedereen uit Noord-Nederland te betrekken bij citizen science projecten bijvoorbeeld door meetapparatuur uit te lenen voor meetacties. Ze organiseren onder meer mini-colleges en walk-ins waar bezoekers zonder drempel kunnen kijken, informatie op kunnen doen en zelf kunnen experimenteren.
CurioUs is een initiatief van Science LinX (Faculteit Science and Engineering, Rijksuniversiteit Groningen), de Aletta Jacobs School of Public Health en Forum Groningen.
Benieuwd naar meer voorbeelden uit het Techkwadraatnetwerk? Bekijk het hier.