Hoe werk je met collega’s uit andere scholen, studenten, onderzoekers, opleiders of mensen uit andere sectoren effectief samen aan een innovatief vraagstuk? Zulke samenwerking kan veel opleveren, maar in de praktijk blijkt het vaak lastig: soms blijft het bij praten, soms wordt er te snel een oplossing gekozen.
Om teams hierbij te ondersteunen, ontwikkelden Henderijn Heldens en Anje Ros van het lectoraat Goed Leraarschap, Goed Leiderschap (Fontys Hogescholen) de methodiek ‘Samen innoveren in innovatieteams’. Deze methodiek leidt teams in acht bijeenkomsten stap voor stap door het proces van samen innoveren.
Praktische toolkit
De toolkit is een uitgave van het Platform Samen Opleiden & Professionaliseren en Platform Samen Onderzoeken. Het materiaal bestaat uit:
- een handleiding en katern
- werkvormen die teams direct kunnen inzetten
- powerpoints met doelen, agenda’s en opdrachten per bijeenkomst
- filmpjes ter ondersteuning
- voorbeelden van opbrengsten uit de praktijk
- een webinar
Met deze middelen bouwen teams zowel aan professionalisering (vaardigheden op het gebied van netwerkleren, ontwerpen en samenwerken) als aan concrete resultaten.
Resultaten uit de praktijk
De methodiek is inmiddels in verschillende contexten toegepast, met positieve reacties van deelnemers. Zo ontwikkelde een team met leraren uit meerdere scholen en onderzoekers een praktische handreiking voor het bevorderen van een feedbackcultuur. Een ander team maakte een stappenplan voor formatief evalueren.
Voor wie?
De toolkit is bedoeld voor iedereen die in (bovenschoolse) innovatieteams werkt en samen wil toewerken naar diepgang én bruikbare oplossingen.