Marjon in gesprek ©APT
30 oktober 2025

‘Om nieuwe mensen aan je te binden moet je iets te bieden hebben.’

‘Net als bij veel andere bedrijven is de krapte op de arbeidsmarkt een uitdaging voor ons. Om nieuwe mensen te werven en aan je te binden, moet je iets te bieden hebben, anders gaan ze weg. Maar hoe doe je dat? Bij ROVA ligt de oplossing voor een groot deel intern: jonge, ambitieuze medewerkers kunnen bij ons doorgroeien of zich verder ontwikkelen door te leren van ervaren collega’s uit het vak,’ vertelt Marjon, P&O-adviseur bij ROVA.

ROVA is een publieke dienstverlener die in 23 gemeenten in Noord- en Midden-Nederland het huishoudelijk afval inzamelt en grondstoffen beheert, en in een aantal gemeenten ook verantwoordelijk is voor het beheer van de openbare ruimte. In 2018 kwam Marjon bij ROVA werken. Om het bedrijf echt te leren kennen ging zij mee op de vrachtwagen bij het inzamelen van afval en grondstoffen. ‘Nooit geweten dat dit werk fysiek zo ontzettend zwaar is! Door de hoge opstap van de vrachtwagen is het een behoorlijke klim om erin te komen. Een chauffeur doet dit op een gemiddelde werkdag zo’n vijftig keer, door steeds in- en uit te stappen. Dat is echt een sport! Je ervaart dit soort dingen alleen door mee te gaan en mee te kijken en te leren van de collega’s die al langer in het vak zitten.’

Met diezelfde insteek startte ROVA anderhalf jaar geleden een klasje om jonge medewerkers klaar te stomen voor de functie van meewerkend voorman. ‘We hebben te maken met een vergrijzend personeelsbestand, wat betekent dat een aantal voormannen binnen een paar jaar met pensioen zal gaan. Als je daarop wacht, is de kennis en ervaring die zij hebben al weg en is het moeilijk om geschikte vervanging te vinden. Je moet nu in actie komen.’ Daarom werd een trainingsgroep samengesteld en samen met een externe opleider en ervaren collega’s uit het werkveld een programma ontwikkeld om medewerkers voor te bereiden op deze rol. ‘Zo zorgen we ervoor dat de nieuwe generatie al klaarstaat voordat de vorige is vertrokken. Op die manier hebben we niet alleen de jongere medewerkers iets te bieden, maar zijn we ook beter in staat om onze vacatures in te vullen.’

Volgens Marjon is opleiden meer dan alleen kennis bijbrengen. ‘Het geeft mensen een gevoel van vertrouwen, dat ze gezien worden, en dat draagt bij aan hun loyaliteit. Maar die kennis hoeft dus zeker niet alleen van buiten te komen!’

Het initiatief van ROVA sluit goed aan bij de campagne “Leren op de werkvloer levert aardig wat op”, de sectorspecifieke doorvertaling van de landelijke SZW-campagne Vandaag gedaan, vandaag geleerd. Deze campagne richt zich specifiek op de technische sector en laat zien dat bedrijven veel kunnen winnen door te investeren in een sterke leercultuur. In de praktijk gaat het vaak niet om formele cursussen, maar juist om alledaagse leermomenten waarin collega’s hun kennis en ervaring doorgeven.

Bedrijven als ROVA laten zien dat investeren in leren en ontwikkelen niet ingewikkeld hoeft te zijn, maar direct voordelen oplevert: betere prestaties, behoud van personeel en aantrekkelijk werkgeverschap. Ondernemers kunnen via mijnleercultuur.nl bovendien een gratis quickscan doen om inzicht te krijgen in hun eigen leercultuur en praktische aanbevelingen ontvangen waarmee ze meteen aan de slag kunnen.

Marjon in gesprek ©APT