04 juni 2025

Kansengelijkheid en technologieonderwijs

In de podcastreeks van Techkwadraat praten wetenschappers en experts over alles wat te maken heeft met technologie, onderwijs en innovatie. Op 8 mei waren Ike Iyere, directeur van Tech4Career, en Jeroen Paul Nijmeijer, directeur van SKB Nederland, te gast. Zij gingen dieper in op de onderliggende factoren van kansengelijkheid, de gevolgen voor jongeren en de maatschappij, en de interventies die ingezet kunnen worden om dit maatschappelijke vraagstuk aan te pakken.

Ze bespraken de rol van financiën, het opleidingsniveau van ouders en migratieachtergrond als bepalende factoren voor kansengelijkheid. Ook werd het belang van technologieonderwijs genoemd in het verbeteren van de kansen voor jongeren. Bedrijven, scholen en ouders kunnen samenwerken om een inclusieve en kansrijke toekomst te creëren.

Hoewel vaak wordt gedacht aan gender en migratieachtergrond als de voornaamste factoren voor kansengelijkheid, gaven Iyere en Nijmeijer aan dat er veel meer invloedrijke aspecten zijn.

Nijmeijer benadrukte drie elementen die de kansen van jongeren bepalen:

  • Financiële achtergrond: Jongeren uit gezinnen met beperkte middelen hebben vaak minder toegang tot technologieonderwijs en kunnen minder profiteren van technologische innovaties.
  • Opleidingsniveau van de moeder: Moeders spelen een sleutelrol in de opvoeding, zoals het stimuleren van lees- en leeractiviteiten, wat de kansen van kinderen vergroot.
  • Migratieachtergrond: Ondanks dat de impact van migratieachtergrond afneemt, blijft het invloed hebben op de toegang tot onderwijs en werk in de technologische sector.

De rol van rolmodellen werd ook besproken. Het is essentieel om jongeren rolmodellen aan te bieden die lijken op hen en succesvol zijn in de technologie. Iyere vertelde over zijn eigen ervaring en hoe een rolmodel hem hielp de wereld van techniek te ontdekken. Ook benadrukte hij dat rolmodellen van beide geslachten belangrijk zijn voor een inclusieve toekomst.

Verder werd de invloed van ouders, vooral bij jongeren met een migratieachtergrond, besproken. Nijmeijer legde uit dat ouders vaak een grotere invloed hebben dan gedacht, vooral als het gaat om keuzevakken zoals technologie. Het betrekken van ouders bij technologieonderwijs is essentieel voor de steun en motivatie van hun kinderen.

Technologieonderwijs werd als cruciaal gezien voor het vergroten van kansen voor jongeren. Het stelt hen in staat om technische, sociale en communicatievaardigheden te ontwikkelen die hen voorbereiden op de arbeidsmarkt. De experts pleiten voor meer samenwerking tussen onderwijsinstellingen en bedrijven, zodat jongeren niet alleen leren over technologie, maar ook de praktijk ervaren.

De podcast eindigde met een oproep om samen te werken aan kansengelijkheid. Nijmeijer benadrukte dat kansengelijkheid zowel een morele als economische verantwoordelijkheid is en dat de samenleving het zich niet kan veroorloven talenten onbenut te laten. Door creatieve initiatieven te ontwikkelen, kan technologie de sleutel zijn tot het verbeteren van kansengelijkheid en het creëren van een inclusieve toekomst voor de volgende generatie.